SM Islam Al-Amin Kemaman

Selamat Datang ke Blog Rasmi Casa Minda Crew. Blog ini telah diubahsuai oleh Adminnya (Pengerusi). semoga dengan kunjungan anda ke blog ini memberikan kami inspirasi agar lebih maju pada masa yang akan datang.

Al-Qur'an, Sumber Rujukan

Kami menjadikan Al-qur'an dan as-sunnah sebagai pegangan utama kami yang utuh di mana di dalamnya terdapat pelbagai tanda-tanda kebesaran dan kekuasaan Allah Taala.

Casa Minda Crew™

Casa Minda Crew telah berjaya meraih tempat keenam daripada 20 buah sekolah-sekolah rangkaian musleh seluruh Malaysia. Semoga dengan kunjungan anda ke blog ini mampu menaikkan semangat kami. Amin.

Moto Casa Minda Crew™

Itulah Kelebihan Moto Casa Minda Crew yang telah diinspirasikan daripada Cik Norihan, Pengerusi kami. Pendebat tidak dilahirkan untuk Berdebat, tetapi pendebat dilatih untuk berdebat.

SM Islam Al-Amin Kemaman

inilah bangunan utama SM Islam Al-Amin Kemaman yang terletak dekat dengan sempadan Terengganu-pahang. Meskipun Kecil dan tidak setanding dengan bangunan sekolah-sekolah lain. Kami yakin dan Percaya bahawa harapan guru-guru kami untuk melahikan kami menjadi pemimpin dan menjadi ulama' di dunia ini amatlah besar demi mengembalikan kedaulatan agama islam.

Posted by casa minda crew - - 0 Celahan



Usul: Sikap Tidak Lestari Punca Kekurangan Air Bersih


Lestari- tidak berubah, kekal, tetap
Melestarikan- menetapkan, mengekalkan
Definisi secara konseptual:
>sikap tidak lestari - tidak mengekalkan keadaan seperti sebelumnya dengan cara mencemarkannya
>punca – kesan daripada sikap tidak lestari yang menjadi punca kurangnya air bersih
>air bersih - air jernih yang tidak berwarna, tidak berbau dan                                                                  tidak mempunyai rasa.


Punca utama kekurangan air bersih:

-Pembuangan sampah
Selain itu, berpunca daripada pembuangan sampah oleh manusia ke dalam sumber air. Pembuangan kumbahan secara tidak bermoral ke dalam sungai dan tasik yang tidak terkawal.

-Sisa kilang
Masalah untuk mendapatkan air bersih banyak berpunca daripada pencemaran air.Pencemaran air berlaku apabila terdapat perubahan dari segi kandungan, keadaan, warna dan kualiti sehingga tidak sesuai digunakan dan memberi kesan apabila digunakan.Punca utama yang menghasilkan pencemaran ini lebih kepada bahan pencemar dari kilang-kilang yang berdekatan dengan sumber air tersebut. Mereka sepatutnya memikirkan jalan alternatif (merawat sisa kilang terlebih dahulu) untuk membuang sisa-sisa tersebut bagi mengekalkan keadaan air bersih.

-Penebangan pokok secara berleluasa
Kemusnahan terhadap alam sekitar yang serius seperti penebangan pokok-pokok di hutan bagi tujuan komersial seperti membuka penempatan baru untuk kediaman manusia atau bagi mendirikan kilang-kilang seterusnya mencemarkan punca air bersih berdekatan. Selain itu, perkara ini juga mengurangkan kawasan tadahan hujan yang kemudiannya menyebabkan air bersih berkurangan. Sepatutnya kegiatan penebangan hutan ini perlu dikawal supaya kitaran semulajadi tidak terjejas.

-Hujan asid
Hujan asid yang mengandungi sulfur dioksida dan nitrogen dioksida menyebabkan air yang bersih mula tercemar.Macam mana boleh wujudnya hujan asid? Punca daripada kegiatan manusia:
  1. Kegiatan industri : menghasilkan sulfur dioksida dan nitrogen melalui pembakaran bahan api fosil di kilang-kilang dan pembakaran arang batu bermutu rendah menyebabkan pembebasan gas sulfur dioksida yang banyak ke atmosfera.
  2. Proses peleburan bijih timah : peleburan yang banyak akan membebaskan gas sulfur dioksida terutamanya peleburan timah kuprum.
  3. Aktiviti sistem pengangkutan : asap ekzos membebaskan gas nitrogen dioksida dan nitrik oksida semasa pembakaran pada suhu tinggi di silinder kereta.
  4. Kegiatan pertanian : penggunaan baja nitrogen akan menghasilkan gas nitrogen, pembakaran terbuka bungkusan plastik baja dan sisa kayu membebaskan sulfur dioksida dan pereputan najis lembu akan membebaskan gas metana dan oksida nitrus menyebabkan hujan asid

Kesimpulan:

*Air bersih berkurang kerana:

-Pembuangan sampah :Punca: Sikap tidak prihatin manusia dalam mengekalkan kebersihan sungai.

-Sisa kilang : Punca: Pembungan ke dalam sungai

-Penebangan pokok secara berleluasa: Punca: Untuk tujuan perindustrian.Kesan:Hilang 
 kawasan tadahan hujan.


-Hujan asid: Kesan: Air yang ada bukan lagi air yang bersih tetapi air yang kurang nilai pH nya.

Leave a Reply

Isu Terkini