SM Islam Al-Amin Kemaman

Selamat Datang ke Blog Rasmi Casa Minda Crew. Blog ini telah diubahsuai oleh Adminnya (Pengerusi). semoga dengan kunjungan anda ke blog ini memberikan kami inspirasi agar lebih maju pada masa yang akan datang.

Al-Qur'an, Sumber Rujukan

Kami menjadikan Al-qur'an dan as-sunnah sebagai pegangan utama kami yang utuh di mana di dalamnya terdapat pelbagai tanda-tanda kebesaran dan kekuasaan Allah Taala.

Casa Minda Crew™

Casa Minda Crew telah berjaya meraih tempat keenam daripada 20 buah sekolah-sekolah rangkaian musleh seluruh Malaysia. Semoga dengan kunjungan anda ke blog ini mampu menaikkan semangat kami. Amin.

Moto Casa Minda Crew™

Itulah Kelebihan Moto Casa Minda Crew yang telah diinspirasikan daripada Cik Norihan, Pengerusi kami. Pendebat tidak dilahirkan untuk Berdebat, tetapi pendebat dilatih untuk berdebat.

SM Islam Al-Amin Kemaman

inilah bangunan utama SM Islam Al-Amin Kemaman yang terletak dekat dengan sempadan Terengganu-pahang. Meskipun Kecil dan tidak setanding dengan bangunan sekolah-sekolah lain. Kami yakin dan Percaya bahawa harapan guru-guru kami untuk melahikan kami menjadi pemimpin dan menjadi ulama' di dunia ini amatlah besar demi mengembalikan kedaulatan agama islam.

Posted by Aheed Razlan - - 0 Celahan

 

Sistem Pilihanraya Ketua Murid Di Sekolah-Sekolah Dihentikan Bertentangan Dengan Prinsip Demokrasi

Saya ingin mengambil perhatian media dan orang ramai terhadap satu Surat Pekeliling Ikhtisas yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran bertarikh 12 Februari 2010 yang mengarahkan semua Pengetua dan Guru Besar sekolah menghentikan pelaksanaan sistem pilihanraya bagi memilih Ketua Murid di sekolah.
Surat Pekeliling Ikhtisas ini boleh dimuat-turun melalui lama web Kementerian Pelajaran melalui sini. Isu ini juga telah dilaporkan oleh rakan seperjuangan saya, YB Hannah Yeoh, ADUN Subang Jaya dalam blog beliau.
Ini merupakan satu perbuatan yang bertentangan dengan prinsip demokrasi. Negara Malaysia bukan negara Komunis dan diktator. Malaysia ialah sebuah negara demokrasi yang mengamalkan sistem demokrasi berparlimen dan pelajar-pelajar kita perlu diterap dan dididik dengan nilai dan semangat demokrasi.
Proses pemilihan ini boleh dijalankan satu cara untuk melatih pelajar-pelajar untuk hidup berdikari supaya mereka dapat berfikir dengan matang dan menentukan pilihan mereka sendiri.
Saya bimbang dengan pelaksanaan perintah ini, maka sistem pendidikan kita yang lesu kerana berorientasikan peperiksaan akan menjadi tenat di mana kita gagal melahirkan modal insan yang dapat berfikir.
Pelajar-pelajar sekolah menengah harus diberi peluang untuk memilih ketua murid mereka, sebagaimana yang dijalankan sebelum ini dan ianya tidak membangkitkan masalah yang besar kepada sekolah dan pelajar-pelajar sendiri.
Selain itu, Surat Pekeliling Ikhtisas ini turut memperlihatkan kelemahan-kelemahan seperti berikut:
(1) Tidak membezakan antara sekolah menengah dan sekolah rendah walaupun saya mengakui bahawa ketua murid wajar dilantik di peringkat sekolah rendah.
(2) Ketua murid boleh bermaksud ketua kelas dan Ketua Pengawas. Amat tidak masuk akal jikalau ketua kelas juga dipilih oleh guru dan pentadbiran sekolah dan bukan dipilih oleh pelajar-pelajar sekalian. Pemilihan ketua murid dan ketua kelas sudah dijalankan selama ini dan sudah menjadi satu norma dalam sistem pendidikan kita.
(3) Apakah rasionalnya kita memberhentikan peluang kepada pelajar-pelajar kita untuk memilih ketua mereka sedangkan kerajaan persekutuan pula melonggarkan syarat-syarat unutk membenarkan guru aktif dalam politik?
Oleh itu, saya meminta Kementerian Pelajaran menarik balik Surat Pekeliling Ikhtisas ini.
 ____________________________________________________________
KUALA LUMPUR: Pengetua dan Guru Besar sekolah di seluruh negara dilarang mengadakan pilihan raya murid memilih wakil pelajar kerana pendekatan baru yang dipraktikkan beberapa sekolah itu tidak memadai berikutan faktor usia mereka yang terlalu mentah.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong, berkata arahan itu dikeluarkan Menteri Pelajaran merangkap Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin minggu lalu melalui surat pekeliling yang sudah diedarkan ke semua sekolah.

Katanya, keputusan itu dibuat kerana kementerian mendapati usia murid terutama di sekolah rendah masih terlalu muda untuk berdepan sistem pilihan raya pemilihan wakil pelajar yang tidak begitu sesuai dilaksanakan.

"Tak payahlah, kalau pada peringkat IPT (Institut Pengajian Tinggi) bolehlah, mereka sudah matang. Di sekolah, sebaliknya keadaan masih terlalu awal.

"Timbalan Perdana Menteri sudah bagi arahan supaya jangan terbawa-bawa budaya pemilihan di dalam sekolah. Tak perlu bagi mereka pilih ketua murid, biarlah sekolah dan pengetua tentukan siapa yang layak," katanya kepada media sema-lam.

Sebelum itu, beliau yang juga Ketua Pergerakan Pemuda MCA merasmikan Program Jom Jelajah Dunia di World Expo 2010, Shanghai, China anjuran Pergerakan Pemuda MCA di KL Sentral.

Beliau diminta mengulas mengenai kecenderungan beberapa sekolah menjadikan pemilihan wakil sekolah diadakan secara pengundian sama seperti pilihan raya dan menjadikannya sebagai amalan baru dalam sistem persekolahan.

Antara sekolah yang sudah melaksanakan pilihan raya murid ialah Sekolah Kebangsaan Taman Tun Dr Ismail 1 (SKTTDI1) pada 11 Januari lalu apabila pemilihan ketua muridnya dikendali dan dipantau sepenuhnya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Wilayah Persekutuan.

Pemilihan itu menyaksikan pertandingan lima penjuru membabitkan murid Tahun Enam, meriah dengan semua calon serta penyokong masing-masing berkempen pada saat akhir bagi meraih undi sebelum pengundian bermula jam 11 pagi dan berakhir 1 tengah hari.

Khairul Azli Khairul Razi diumumkan pemenang dengan memperoleh 365 undi, mengalahkan pencabar terdekatnya, Alia Suraya Ahmad yang mendapat 281 undi, sekali gus dilantik penolong ketua murid.

Mengulas lanjut, Dr Wee sendiri baru saja menerima pekeliling baru itu beberapa hari lalu dan cukup yakin semua pengetua dan guru besar akan mematuhi arahan kementerian demi masa depan murid.

Mengenai program Jom Jelajah Dunia, beliau berkata penganjur akan memilih 2,000 belia di seluruh negara melalui konsep 'siapa cepat dia dapat' bagi memberi peluang kepada belia negara menyertai ekspo disertai belia seluruh dunia.

"Ini terbuka kepada semua kaum, bukan untuk belia MCA saja, daftar segera mulai hari ini (semalam) dengan mematuhi syarat ditetapkan. Tak ada ada masalah jika belia Islam turut serta kerana sudah dapatkan kerjasama kementerian pelancongan untuk atasi masalah makanan halal," katanya.

Leave a Reply

Isu Terkini